Как справиться со стрессом на английском

6 естественных способов справиться со стрессом. Просто, быстро, эффективно

Можно ли избавиться от стресса насовсем?
Жить спокойно и безмятежно, без проблем и забот? Конечно, можно. Если вы оказались в Раю. Но если вы все еще живы – тогда мне придется вас разочаровать.

Стресс – неизбежная часть нашей жизни.

На самом деле, мы даже нуждаемся в нем. Без здорового стресса мы не сможем адаптироваться к угрозам, и не сможем выжить. И это хорошая новость. Готовы к плохой?

Не каждый стресс является здоровым, увы. Продолжительный стресс не пойдет вам на пользу. Тяжелое длительное напряжение может вызвать боли в спине, астму, желудочно-кишечные расстройства и даже рак.

Что же делать?
Нужно научиться избегать, уменьшать и снимать стресс. Научиться расправляться с ним раньше, чем он расправится с вами.

Вот 6 естественных способов, которые доступны любому.

1. Физические упражнения

Мы уже слышали этот совет сотни раз. И каждый раз находим оправдания, чтобы не заниматься. И все же это один из самых важных естественных методов снятия стресса. Чистая доза эндорфинов — прямо в кровь. Если бег вам не подходит, попробуйте что-то поспокойнее – ходьбу, или водную аэробику.

— Хитрый трюк: 10 мин прыжков на батуте улучшат циркуляцию лимфы, которая помогает иммунной системе организма.
— Еще более хитрый трюк: прыгать полезно даже без батута!

2. Исключите плохие сахара

Сахар – один из самых серьезный стрессоров для иммунной системы. Хуже того. Сахар и много животного белка являются «пищей» для раковых клеток. Устраните рафинированный сахара из пищи — и снизите стресс, а также уменьшите факторы, которые способствуют хроническим заболеваниям.

— Хитрый трюк: и да, это очень, очень полезно для вашей талии. Ваша красота станет просто неотразимой.

3. Принимайте Мультивитамины и минеральные добавки

Большинство из нас не получают с пищей необходимое количество питательных веществ. А ведь они нужны, чтобы поддержать иммунную систему. Поливитамины и минералы повышают уровень питательных веществ и улучшают состояние здоровья и иммунитета.

— Хитрый трюк: не все витамины одинаково полезны. Некоторые полезнее других. Посоветуйтесь со знакомым врачом или фармацевтом, не экономьте на себе – и будет вам счастье.

4. Найдите духовную практику, которая работает для Вас

«Духовный» – не обязательно «религиозный» или «связанный с церковью». Это способ обрести единство с миром и собой, найти покой, и избавиться от всего, что давит на вас.

Прекрасный способ снять стресс. Если вы нашли духовную связь с помощью йоги, медитации, молитвы, или чего-то еще, то несколько минут духовной практики успокоят душу и снимут стресс.

— Хитрый трюк: И не забудьте про чайную церемонию! Чашка чая и несколько минут помогут вам отвлечься от забот и воспарить в самые заоблачные высоты. Можно разделить эту радость с другом.

5. Эфирные масла

Доказано, что определенные эфирные масла снижают стресс. Они не взаимодействуют с другими лекарствами, и легко впишутся в вашу стратегию снятия стресса.

— Хитрый трюк: для релаксации прекрасно подходит эфирное масло лаванды.
— Еще более хитрый трюк: очень многие эфирные масла помогут вам расслабиться. Подберите то, что подходит вам лучше всего – и пользуйтесь регулярно.

6. Найдите себе хобби

Бездействие приводит к депрессии, стрессу, ожирению и другим заболеваниям. Ваше хобби станет полезным для здоровья, и вы не обязаны бегать марафон. Откройте для себя что-то новое, или найдите что-то, чем сможете заниматься всю жизнь.

— Хитрый трюк: еще можно играть в настольный теннис.
— Еще более хитрый трюк: собирайте слоников, крутите йо-йо, или катайтесь на американских горках. Ваше хобби может доставить больше удовольствия, чем вы можете представить. А ваше удовольствие – самая полезная вещь для здоровья.

Естественные методы снятия стресса не только снимают напряжение. Они приносят много другой пользы здоровью. Несколько простых шагов каждый день – и вы снимете стресс, поддержите вашу иммунную систему, улучшите самочувствие и снизите риск развития рака и других хронических заболеваний.

Если больной очень хочет жить, врачи бессильны.

А у вас есть любимые естественные способы снятия стресса? Расскажите о них в комментариях ниже – и пусть весь мир об этом узнает.

insitory.ru

Параллельные тексты

Обсудить на форуме

How to let go of stress

источник www.psychologies.co.uk
перевод Екатерины Шамшуриной

Be relieved – испытать облегчение, когда например, не случилось что-то плохое, или неприятная для человека ситуация закончилась.

Packed lunches – еда, которую готовят дома, упаковывают в коробку или пакет и берут с собой на работу или в школу.

Rush = dash – быстро бежать, потому что не успеваешь, сильно торопиться

Squabbling – форма (герундий) образована от глагола squabble– ссориться и спорить из-за пустяка.

Increasingly – все больше и больше, increase – увеличиваться в размерах, increasing – увеличивающийся в размерах, increasingly – наречие, все больше и больше

Demanding— требующий много времени, сил, внимания. Если кого-то характеризуют этим прилагательным, то такой человек часто недоволен, ему все кажется, что чего-то не хватает.

Needy – нуждающийся в чем-то, так говорят и о бедных людях, и просто о людях, которым нужно очень много, как в этой статье

Incomplete – неполный, неполноценный (сравните complete – полный)

To resolve crisis –разрешать сложную ситуацию

Exhausted – истощенный, сильно уставший, нет сил ни на что

chronic fatigue – синдром хронической усталости, болезнь, при которой человек постоянно ощущает усталость и слабость

wiped out = spent – сильно уставший, вымотанный

depleted – в котором чего-то не хватает, например, depleted group – группа, в которой недостаточно человек, в данной статье physically and mentally depleted, то есть не хватает физических сил и умственных способностей

To feel out of sorts – чувствовать себя слегка усталым, утомленным

Drained – полностью вымотанный, чувствующий, что нет сил ни на что

Sedentary – малоподвижный, сидячий (о работе, образе жизни)

I had nothing left — у меня ничего не осталось

Overwork – большее, чем нужно, количество работы, слишком много работы

Drive – здесь означает заставлять кого-то больше работать

Strain – напряжение, давление, вызванное неприятной ситуацией

Fail – терпеть поражение, не иметь успеха

Remedy – решение (проблемы), лекарство от чего-то

  • Turn off all technology by 10pm.
  • Restorative, rather than exhausting exercise. Focus on yoga and simple programmes, such as alternating a minute’s brisk walking with three minutes of relaxed walking for half an hour.
  • Take ‘breathing breaks’ throughout the day — five minutes of eyes-closed meditation, go for a short walk or listen to some relaxing music.
  • Выключить всю технику в 10 вечера.
  • Отдавать предпочтение не изнуряющим физическим упражнениям, а восстанавливающим, например, йога или в течение часа выполнять такое простое упражнение как попеременно быстрая ходьба в течение минуты и спокойный расслабленный шаг в течение трех минут.
  • В течение дня делайте перерывы и работайте с дыханием – пять минут медитации с закрытыми глазами, выйдете на небольшую прогулку или послушайте немного расслабляющей музыки.
  • Technology— любые технологичные приборы, бытовая техника, сотовые телефоны и прочее

    Alternating – форма образована от глагола to alternate – чередовать какие-либо действия

    prone склонный к чему-то, подверженный чему-то

    suggest предложить идею или план

    • Figure out what’s really important.
    • Remember that we are all entitled to a boundary.
    • Concentrate on what you have done rather than what you haven’t.
    • Определите для себя, что действительно важно
    • Помните о том, что мы все имеем право устанавливать границы
    • Думайте о том, что вы сделали, а не о том, что вы не сделали.
    • Figure out – понять что-то, уяснить, решить проблему

      Be entitled to – иметь право на

      organic food – продукты в которых не применяется химия, если речь об овощах, фруктах. То они выращены без применения пестицидов

      evidence – факты, объективные признаки, которые что-либо доказывают

      Prospect возможность, что что-то случится в будущем (особенно что-то хорошее)

      Being told to – вам говорят

      Perspective точка зрения на что-либо

      Overview – обзор, широта взглядов

      подготовила Шамшурина Екатерина
      Июль 2011

      www.study.ru

      Английский (топики / темы): Stress and How to Cope Well With It

      Stress and How to Cope Well With It

      Nowadays many people say that they are tired of their hectic lifestyle. They work too much and stop taking breaks. They forget about everything striving for their goals and they constantly raise the bar. Very often they don’t find personal satisfaction in their work and don’t love what they do. They have no sense of personal accomplishment and self-satisfaction. Some people don’t feel content even when they achieve their goal. One the contrary, they feel disillusioned and dissatisfied. Having climbed the ladder of success they find nothing worthwhile on the top. Constant fatigue, physical and moral exhaustion, monotony and impossible pressure at work and at home can cause stress.

      Stress is the emotional and physical strain caused by people’s response to pressure from the outside world. Stress causes tension, irritability, anxiety, alarm, loss of concentration, sensations of fear and panic as well as headaches and a fast heartbeat. It can result in a real breakdown of health. Stress can even cause heart disease and cancer.

      There are a lot of stressful events in our lives, such as divorce, losing a job or having difficulties at home or at work. But changes for the better can also cause stress, like a new baby, a wedding, and a new house. Pupils and students often face stress from problems at school, poor relationships with peers, strict and demanding teachers, exams and many other problems.

      Feeling stressed many people try to find some distraction and to escape their problems. They begin overeating, smoking, drinking, and even taking drugs. But junk food, cigarettes, sleeping pills and alcohol don’t help. On the contrary, they make things much worse and more difficult to patch up.

      Stress can have a negative influence not only on our physical and mental health, but on the lives of those around us. It often makes us lose control and shout at our spouses, relatives, friends or colleagues. Taking stress out on our nearest and dearest is the easiest way to hurt their feelings and to make them feel depressed too.

      People react to stress in different ways. Some of us are more vulnerable to stress than others. People who are always angry, impatient and mistrustful may have more stress-related physical problems.

      It is very important to try to avoid stress or at least to minimize it. That’s why it is essential to notice early signs of stress and to remove some of its causes. If you catch the trouble early, the problem may be easy to fix.

      One of the best ways to cope with stress is to keep a sense of humor in difficult situations. Wise people say that laughter is the best medicine for all diseases. It increases blood flow and it may reduce the risk of heart disease. Besides, laughter makes the body release pleasure chemicals.

      Regular leisure activities and relaxing hobbies are also very important in reducing stress. If you feel depressed, yoga, swimming, bicycling, painting or gardening can help you relax, calm down and get a new lease on life. Anti-anxiety medications and anti-depressants can be useful for dealing with short periods of acute stress. But the side effects of such medications can be rather dangerous, that’s why they must never be taken as often as vitamins. Besides, anti-anxiety medications and anti-depressants cause addiction and may lead to suicides.

      Forget about your problems. Take a day off work, domestic chores and family. Work regular hours and don’t forget to take breaks and holidays. Don’t expect too much of yourself and don’t try to aim higher than your capacity. Have a balance in life. Walk away from stressful situations and be positive and enthusiastic. In other words ‘don’t worry, be happy.’

      1. Complete each sentence (A-H) with one of the endings (1-8):
      A. Stress is the emotional and physical strain caused by
      B. Stress causes
      C. Feeling stressed many people try to Find
      D. Stress often makes us
      E. People who are always angry, impatient and mistrustful
      F. One of the best ways to cope with stress is
      G. Regular leisure activities and relaxing hobbies
      H. Anti-anxiety medications and anti-depressants can be useful for

      1. some distraction and to escape their problems.
      2. to keep a sense of humor in difficult situations.
      3. tension, irritability, anxiety, alarm, loss of concentration, sensations of fear and panic as well as headaches and a fast heartbeat.
      4. are also very important in reducing stress.
      5. people’s response to pressure from the outside world.
      6. lose control and shout at our spouses, relatives, friends or colleagues.
      7. dealing with short periods of acute stress.
      8. may have more stress-related physical problems.

      2. Agree or disagree. Explain your point of view
      — Stress can result in a real breakdown of health.
      — Stress is everywhere.
      — Stress is a synonym for ‘weakness’ and ‘helplessness’.
      — Changes for the better can never cause stress.
      — Overeating, smoking, drinking, or taking drugs don’t help to cope with stress.
      — Laughter is the best medicine for all diseases.
      — It is impossible to avoid stress.
      — The best way to minimize stress is to know your limits and to be in harmony with yourself.

      3. Choose a situation which is the most stressful to your mind. Say what you would do in this situation to cope with stress. Describe the situation from your own life experience when you felt stressed
      • You are being asked to speak in public. But you don’t know much about the subject discussed by the participants. Everybody is looking at you. You are terrified and don’t know what to say. You feel your hands shaking and your cheeks blushing.
      • You are the first-year student of the University. You are taking your first exam. You are absolutely calm and self-confident as you know the subject very well. You are taking a question card and feel a cramp in the stomach. You don’t remember the answer to the question.
      • You are a secretary for a large firm. You like your job as it is well-paid and interesting. The only problem is your boss. He gives you much work and charges you with a great number of errands both important and unimportant. This time he has ordered you to type a pile of urgent documents, though your working day is over and you have a date in the evening. But your boss insists that you should do this work right now.
      • Your best friend has fallen ill and he has asked you to go to the chemist’s to buy some medicine. You’ve gladly agreed to help him. Standing in the queue you suddenly realize that you’ve lost your friend’s purse with a considerable sum of money in it. You are shocked and don’t know what to do.
      • You’ve seen your brother’s girlfriend kissing some other guy. You don’t know whether you should tell your brother about it. You are afraid that he won’t believe you if you tell the truth. But on the other hand he will never forgive you if he learns that you have concealed this unpleasant fact.
      • You’ve been asked to baby-sit your 5-year-old nephew. Your sister has promised that he will be sleeping the whole evening so you will have no trouble with him. And now when she has left you are locked in her house with a shrieking child who is having a fit of hysterics and you don’t know what to do to calm him down.

      4. Answer the questions
      1) Why do many people feel stressed at work?
      2) What kind of situation can be called stressful?
      3) How do many people cope with stress? What mistakes do they usually make?
      4) Why is stress dangerous not only to our health but to the health of those around us?
      5) Why do people react to stress in different ways?
      6) How can we avoid or minimize stress?
      7) Why are anti-anxiety medications and anti-depressants dangerous to our health?
      8) Do you know any effective ways to cope with stress? Say a few words about them.

      5. Much can be said about the negative consequences of stress. But some people are sure that stress can be very useful. Read their opinions and say if you agree with them or not. Fill in the table below and give your own reasons for and against stress
      1. ‘Stress is inevitable. It goes hand in hand with the work we do. People don’t hire us to do easy things, they hire us to do difficult things and to think that you can remove stress from that is a fool’s errand. Isn’t this pressure why people work in the first place? I work with people who are up for the challenge, focused on being successful and pressure helps them reach their goals.’ (Stevan Rolls, head of human resources at Deloitte)
      2. ‘I don’t think you should shy away from stress. It forces you to perform to live up to your full potential. I like to think that even when I am on the verge of retirement I’ll still be pushing myself. It’s what gets me out of bed in the morning.’ (Charlie Bagot Jewitt, a former Royal Naval commander)
      3. To live without stress would be to live in a vegetative state. It’s just not viable. Even the act of getting up in the morning requires effort. For many workers it is the fact that they feel ‘driven’ that makes the job worthwhile and that once that feeling is gone, it is time for them to move on. It is this environment that allows them to produce their best work.’ (Glynis Kelly, senior lecturer in psychology and sociology at Cornwall College)
      4. ‘Spikes of stress help us to develop and survive. So view being stressed as being resilient. Resilient people see pressure as a challenge, trust that they have control and don’t see themselves as powerless. Those kinds of attitudes are at the root of any career success.’ (Dr Wolfgang Seidl, executive director of the Validium Group, which provides employee assistance programmes)
      (from the article ‘I love stress’ by Cath Janes, The Guardian)
      Stress
      For Against

      6. Read the quotations below. Choose any statement and comment on it
      • ‘Stress is basically a disconnection from the earth, a forgetting of the breath. Stress is an ignorant state. It believes that everything is an emergency. Nothing is that important. Just lie down.’ (Natalie Goldberg)
      • ‘Stress is nothing more than a socially acceptable form of mental illness.’ (Richard Carlson)
      • Stress is a designer ailment that many of the so-called afflicted suffer from with pride.’ (Janet Street-Porter)
      • ‘Every stress leaves an indelible scar, and the organism pays for its survival after a stressful situation by becoming a little older.’ (Hans Selye)
      • ‘Much of the stress that people feel doesn’t come from having too much to do. It comes from not finishing what they’ve started.’ (David Allen)
      I believe that stress is a factor in any bad health.’ (Christopher Shays)

      A. There are hundreds of definitions of stress but even the highest medical authorities don’t know what it really means. Give your own definition of stress.

      B. Read the text ‘Stress and How to Cope Well With It’ and think if stress can be called the disease of modern society.

      Find an article about stress and prepare a short speech on the problems raised in it. Speak about the author’s attitude to these problems.

      www.alleng.ru

      Урок английского языка по теме «Stress free». 7-й класс

      Презентация к уроку

      Внимание! Предварительный просмотр слайдов используется исключительно в ознакомительных целях и может не давать представления о всех возможностях презентации. Если вас заинтересовала данная работа, пожалуйста, загрузите полную версию.

      Тема урока: Stress free/Без стрессов

      Класс: 7 класс

      Тип урока: комбинированный

      Цель урока: формирование иноязычной коммуникативной компетенции обучающихся 7 класса в рамках изучения темы «Healthy body, healthy mind/В здоровом теле – здоровый дух».

      Задачи урока:

    • Формировать представление учащихся о важности психологического здоровья в семье.
    • Формировать потребность и способность выслушать и понять человека в трудной жизненной ситуации.
    • Способствовать развитию памяти, мышления, языковой догадки, образного восприятия, воображения средствами презентации.
    • Развивать способности к продуктивным и репродуктивным видам речевой деятельности.
    • Развивать способности к сравнению, сопоставлению и обобщению фактов, к формулированию выводов из услышанного или прочитанного.
    • Развивать умения работать в парах, а также умения делать краткие записи для построения собственного высказывания.
    • Развивать умения давать советы, как справиться со стрессом или избежать стрессовой ситуации.
    • Предметные: (в рамках формирования коммуникативной компетенции учащихся на уроке)

      1. Речевая компетенция: совершенствовать грамматические и лексические навыки и умения в основных видах речевой деятельности – чтения (чтение с основным пониманием), аудирования (стрессовые ситуации и советы психолога), говорения (диалоги-опросы и высказывания своего аргументированного мнения о стрессах) и письма (написание коротких заметок при составлении диалога).
      2. Языковая компетенция: развивать лексическую (использовать в речи и узнавать в тексте изученные лексические единицы в соответствии с темой урока) и грамматическую (повторить повелительное наклонение, модальный глагол should для рекомендаций и советов) стороны речи.
      3. Социокультурная компетенция: познакомить учащихся с зарубежной культурой обращения к психологу в случаях стрессовых жизненных ситуаций.
      4. Компенсаторная компетенция: развивать языковую догадку учащихся при прослушивании и чтении микротекстов.
      5. Учебно-познавательная компетенция: формировать универсальные учебные действия при выполнении заданий с опорами на вопросы, схему, слова, картинки.
      6. Оборудование: компьютер, мультимедийный проектор, проекционный экран или интерактивная доска, аудиоколонки.

        Приложение к уроку: презентация к уроку выполнена в программе Microsoft PowerPoint 2010 с использованием Интернет-сервиса voki.com и Анкетёр.ru.

        Языковой материал: лексика sit around, blame, get away with, rumours, gossip, unfair, harmless, hurtful, mean (adj), management, separate, allow, have it your way, cooperate; грамматика – повелительное наклонение (Imperative), употребление should/shouldn’t в значении совета.

        Формы организации работы на уроке: IW individualwork, GW groupwork, PW pairwork

        Ход урока

        I. Оргмомент.

        T: Good morning, students! How are you! Are you ready to study?

        S1: Of course! We are ready.

        S2: Yes, without saying.

        II. Актуализация темы урока.

        T: At first listen to the poem. How do you think what is it about? (Слайд 1) Персонаж, читающий стихотворение создан и озвучен с помощью Интернет-сервиса voki.com. GW

        «Time To Live Less Stressed» (by Catherine Pulsifer)

        Sometimes in our lives,
        We just need a little less stress.
        Life gets so crazy at times,
        We’d like to just play a little chess.

        And then there are the times,
        That there’s things we wanna do,
        But we feel like we don’t have time,
        To start, let alone to follow through.

        So what is it we should do,
        But try and make time for us.
        We all need a little time,
        To sit back without making a fuss.

        So let’s all make a plan,
        To live a life less stressed.
        And do the things we wanna do,
        This is what I’d suggest!

        S2: I think the poem is about a stress.

        T: You are quite right. Today, our theme is a stress and how to live stress free in the family. We will talk about stressful situations and how to cope with them. (Слайд 2)

        III. Warming-up.

        T: What stress factors do you know? What stresses you the most? GW+ IW

        S1: I don’t like the exams and tests.

        S2: My younger brother stresses me.

        S3: I have some problems with my parents.

        S4: My sister has problems with her classmates.

        T: Listen to the music and the sounds. How do they make you feel? What images come to your mind? Учащиеся слушают звуки и выражают свои чувства, глядя на фотографии. Звучание начинается после щелчка мышью, картинки появляются после этого, затем становится видна подсказка, какое чувство вызывают звуки и изображения. (Слайд 3)

        S1: Teenagers feel stressed when their parents argue.

        S2: People feel stressed when they listen to the alarm clock.

        S3: People feel stressed when they are in the traffic jam in the evening.

        S4: People feel relaxed when they see the summer rain.

        S5: People feel relaxed when they practice the musical instruments.

        S6: People feel relaxed when they watch the sea and the sunset.

        T: Social life makes stressful factors, but the nature and music are relaxing factors.

        IV. Vocabulary.

        T: Which of the following stresses you the most? Number the situations below from 1 (most stressful) to 10 (least stressful) according to their stress factor! You have 3 minute time. (Учащиеся пользуются учебником с. 96, упр. 2, экран можно закрыть, нажав на клавишу «В»). (Слайд 4) IW

        The list of the stress factors: to argue with a friend, to have a doctor’s appointment, to lose something valuable, to change school/class, to move house, to sit tests/exams, to disagree with parents, to have too much homework, to have a party, to practice an instrument/sport.

        S1: As for me, the losing something valuable is the most stressful situation. It’s absolutely awful.

        S2: I don’t agree with you. I think the sitting exams is the most stressful situation.

        S3: I find the disagreeing with my parents is most stressful. They are very strict.

        S4: To my mind the practising football is the least stressful situation.

        S5: I think the arguing with my friends is the most stressful. Etc.

        V. Listening and reading.

        T: Learn to cope with stresses. Let’s have some practice. Listen to what stresses the teenagers and tell what stresses them! What can you advise? What does the psychologist recommend? How can they manage their stressful situations? (Слайд 5-7)GW+ IW

        Персонажи Дэн, Элис, Джон и психолог созданы и озвучены с помощью Интернет-сервиса voki.com. При прослушивании слов психолога необходимо дважды нажать на кнопку «Пауза». Первый раз после слова «timetable», во второй раз после слова «cooperate». Для поддержки слабых учеников после аудирования можно провести чтение с детальным пониманием. Особенно следует уделить внимание употреблению новой лексике по теме.

        Dan, 14: I don’t have enough time to talk with my friends, watch TV or simply sit around and do nothing. I’m always studying, practising the guitar or doing sports. Help!

        Psychologist: Time management is the answer. Make a weekly planner, and separate the have-tos from the want-tos. Allow some want-tos in your daily timetable.

        S1: Dan can’t find the time for everything. The psychologist advises him to make weekly plans.

        Alice, 14: My brother and I are always fighting about silly things and I always get the blame while Sam gets away with everything. What should I do?

        Psychologist: If you scratch my back I’ll scratch yours! You can’t always have it your way. Learn to cooperate!

        S2: Alice is always fighting with her younger brother and she is always punished. The psychologist advises her to cooperate and to do something together!

        John, 15: A new girl has come to our school. She’s pretty and all my mates say she’s a snob. They are spreading all kinds of rumours about her and no one will talk to her now. I think that’s unfair. How can I help her?

        Psychologist: People like to gossip. Most of time it is harmless, but it can also be hurtful. Break the chain! Don’t spread gossip. Just say to your classmates that you are not interested in mean gossip. Don’t believe everything you hear. Introduce yourself, talk to her and form your own opinion.

        S3: John wants to help to his new classmate because of the gossips. The psychologist advises to stop gossip, to introduce the girl and to talk to her for forming his own opinion.

        VI. Vocabulary and grammar.

        T: Look at the words and phrases. Click and open the Russian words. Then choose the right word and click it. (Слайд 8) Желающие учащиеся смогут работать у доски. GW

      7. бездельничать
      8. вина
      9. уйти от ответа
      10. слухи
      11. несправедливый
      12. безвредный
      13. болезненный
      14. делать по-своему
      15. разрешать
      16. отделять
      17. сотрудничать
      18. sit round
      19. blame
      20. get away with
      21. rumours
      22. unfair
      23. harmless
      24. hurtful
      25. have it your way
      26. allow
      27. separate
      28. cooperate
      29. T: How can we cope with the stress? Think of dos and don’ts. Use the Imperative from the text. You have 3 minutes time. При выполнении этого задания экран можно закрыть, нажав на клавишу «В». (Слайд 9) IW+ GW

        T: Give the advice using should or shouldn’t. (Слайд 10) IW+ GW

        Picture 1: You shouldn’t argue with your friend.

        Picture 2: You should laugh and smile more often.

        Picture 3: You should take care of your pet.

        Picture 4: You shouldn’t spend too much time in front of the TV.

        Picture 5: You should get enough sleep.

        Picture 5: You should get regular exercise.

        VI. Role play.

        T: Now we have a role play. One of you is in the stressful situation. Your partner gives you advice how to cope with it. Look at the plan of your conversation. (Слайд 11). Take the situations from the Exercise 2 on the page 96. You have 5 minutes time for your pair work. PW

        После подготовки учащиеся рассказывают свои диалоги.

        T: I think you are good psychologist and you can cope with the stressful situation in your lives and families.

        VII. Homework.

        T: Stress is everywhere in our daily life. Do you know if you suffer from stress? Do the Stress Test and find out! Go to http://www.anketer.ru/vote/6vzIgS0mAd/ The Password is “stress”. Answer the question and translate them into Russian! It’s your homework. I‘ll tell you about the results in the next lesson. Анкета создана с помощью Интернет-сервиса Анкетёр.ru.

        VIII. Reflection.

        (Слайд 13) T: Our lesson comes to its end. Look at the pictures. How do you feel after our lesson? Картинки на слайде поворачиваются по кругу и появляются надписи: «Excellent! Very well! Not bad! Awful! » Учащиеся говорят, что они чувствуют после урока.

        T: Thank you for the lesson. You were active, attentive and intelligent. I enjoyed your work at the lesson. Good bye!

        Информационные источники:

      30. Английский язык. 7 класс: учеб. для общеобразовательных учреждений/ [Ю.Е. Ваулина, Дж. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс]. – 3-е изд., доп. и перераб. – М.: Express Publishing: Просвещение, 2010. -152с.: ил. – (Английский в фокусе).
      31. Английский язык. Книга для учителя. 7 класс: пособие для общеобразовательных учреждений/ [Ю.Е. Ваулина, Дж. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс].– М.: Express Publishing: Просвещение, 2010. — 160с.: ил. – (Английский в фокусе).
      32. Аудио курс для занятий в классе/Class audio. Английский в фокусе. 7 кл. CD x3 (mp3)/ [Эванс В., Ваулина Ю.Е., Дули Дж., Подоляко О.Е.] — М.: Просвещение, 2011.
      33. Blueprint Two. Students’Book. Brian Abbs&Ingrid Freebairn. – Longman Group Limited, 1991.
      34. Интернет-ресурсы, использованные для создания презентации, даны на слайдах № 16-17 (слайды скрыты).
      35. xn--i1abbnckbmcl9fb.xn--p1ai